Bijzonder! Kim combineert vier functies

Kim Goddijn
Leerkracht groep 5
KBS Hof ter Weide

Vier banen verenigd in één persoon? Dan moet je bij Kim Goddijn van KBS Hof ter Weide zijn. Zij is schoolopleider, starterscoach, IPC-coördinator en is één dag in de week leerkracht van groep 5. Hoe krijgt ze dat voor elkaar?

‘Het is voor mij prima te combineren, hoor. De diversiteit in functies zorgt niet alleen voor afwisseling in het werk. Ik blijf mezelf daardoor ook ontwikkelen. Zo ben ik ook MindFulKids trainer en heb ik diverse coachingsopleidingen en cursussen gedaan. Dat helpt om mijn ervaring goed te kunnen overbrengen op studenten en startende leerkrachten.’

Klein team

Kim werkt al 20 jaar bij de KSU. ‘Ik ben hier als student gestart met m’n eindstage en nooit meer weggegaan. Dat is niet zo gek, want we hebben destijds met een klein team samen de school op- en uitgebouwd. Heel uitdagend, want we hebben de lat meteen hoog gelegd. Vanuit de directie is destijds heel veel ruimte en vertrouwen gegeven.’

Relativerende grap

Niet alleen de variatie in werkzaamheden zorgen voor enthousiasme bij Kim. ‘We hebben op onze school een fijn team met aandacht voor elkaar. Zowel praktisch, zoals het delen van kennis en samen lessen voorbereiden, en ook als iemand iets extra’s nodig heeft. Dan is er ook tijd voor een kop thee of een relativerende grap. En bij een pubquiz of karaoke hebben we samen veel lol.’

Jezelf zijn

Eigenheid is belangrijk bij Hof ter Weide. ‘Ik ben de leerkracht geworden die ik wil zijn dankzij de mogelijkheden en het vertrouwen. Ik mocht hier groeien en mezelf ontwikkelen. Ook je creativiteit wordt aangeboord. Zowel bij het ontwerpen van lessen, maar bijvoorbeeld ook bij het inrichten van ruimtes. Zo konden leerlingen een opgraving in een zandhoek in de klas doen tijdens lessen over archeologie. En bij het thema chocolade hebben we een winkeltje in school gebouwd waar ze hun eigen chocoproducten mochten verkopen en ging de opbrengst naar een goed doel. Echt heel tof.’

Extra trots

Jaarlijks vindt De Parade plaats, een afsluiting van het International Primary Curriculum (IPC). ‘Dat is een happening met de hele school. We laten ouders zien wat hun kinderen hebben geleerd. Alle leerlingen doen mee. De ene groep maakt muziek, een andere klas presenteert, zo leuk. Dan ben ik extra trots dat ik hier werk.’